Dag 9 Bitavarre naar Ballangen

14 juli 2013 - Ballangen, Noorwegen

Als ik 's nachts er uit moet voor een sanitaire pitstop ben ik erg blij dat ik zo'n Hytte heb gehuurd en niet de tent heb opgebouwd. Het regent redelijk hard en de wind is weer flink aangewakkerd. Het is wel makkelijk dat je midden in de nacht geen licht nodig heb want dat is er buiten genoeg. Ik zie dat ik mijn motor weer op de verkeerde plek heb neergezet want hij staat midden in een plas. Gelukkig heb ik uit voorzorg zo'n hard plastic schoteltje onder de standaard gedaan zodat de motor wat stabieler staat. Dat plastic schoteltje heb ik altijd bij me want je weet maar nooit waar je terecht komt en als asphalt echt zacht is dan zakt je standaard er ook in weg. Je kent die foto's wel uit bladen dat er een rij motoren is omgevallen als dominostenen omdat iemand zijn standaard in het asphalt is weg gezakt. Als ik in de ochtend wakker wordt staat de motor gelukkig nog wel rechtop maar wel in een plas die inmiddels de bovenkant van de velg heeft bereikt. Het regent nog steeds flink en ik ga eens kijken bij de receptie van de camping. Daar is alles nog dicht en er is niemand te bekennen. Terug in de Hytte begin ik maar de boel bij elkaar te pakken om verder de dag voort te zetten. Als ik weer buiten komt druppelt het nog maar een klein beetje en de plas rond de motor is haast weg, de thermometer die ik heb mee genomen geeft aan dat het 12 graden is dus echt warm is anders ! Nou dat opent weer perspectieven en ik laad de motor weer op om te vertrekken. Nog even met de Duitse buren gepraat, die moeten nog naar het noorden maar eerst gaan de carburateurs van de Yamaha Diversion nog uit elkaar want zij vermoeden dat één vlotter blijft hangen. Als ik op de modderige camping wegrijdt zie ik dat op de bergen om mij heen overal verse sneeuw ligt. De mist die de bergen omringt is wederom een mooi spektakel. Wegen kunnen blijkbaar altijd slechter ...... nou ik had de hoofdprijs ! Diepe sporen en in het midden van die lengte riffels door de sneeuwschuivers maakt het dat de Multi geen meter recht kan rijden en ik het gevoel heb dat ik op ijs rijdt. Dit had ik al eerder gemerkt maar nu wordt het wel heel erg. Ondanks de slechte weg blijf ik weer genieten van de mooie uitzichten en de schilderachtige dorpjes waar ik door heen rijdt. Het terrein om me heen en de bergen worden steeds ruiger en in veel dalen hangt een mooie laag met mist. Het is net een natuurfilm waar ik in rijdt, onbeschrijfelijke schoonheid hier. Dit had ik van Noord Noorwegen nooit gedacht. In eerste instantie vond ik het van mij zelf nog al saai dat ik de E6 naar het zuiden zou nemen maar met deze uitzichten en het heerlijk kronkelen van de ene naar de andere fjord heb ik daar geen seconde spijt van. Bij Tromsø komt de E8 er bij en het wegdek wordt best goed, eidenlijk wat ontspanning want ik merk dat met de 110% concentratie ik toch best moe aan het worden bent. Concentreren moet je je wel want anders rijdt je gewoon het decor in. De bergen met sneeuw die ik vanochtend zag zijn nu mijn strijdtoneel geworden. Je maakt een hoop kilometers maar de Noord-Zuid verplaatsing die je maakt is niet zo groot door het gekronkel. Die bergen zijn nu zo inmens en ruig geworden zodat je je nu een klein trolletje voelt. Als ik de bergen uit ben sta ik ineens voor een groot open dal met zicht op een grote fjord met aan de voet Narvik. Ik beloof me al een capucchino op een terras maar als ik Narvik in rijdt dan valt het me bar tegen. Buiten het Rica hotel is er niets echt spanends te zien daar en al zeker geen terrasjes. Nou als dat alles is kan ik net zo goed doorrijden en dat doe ik dan ook. Ik realiseer me dat ik eigenlijk die dag nog niets gegeten en gedronken heb en als ik zo rond 14.00 moet tanken neem ik mijn eerte broodje en een bak koffie. Dat hebben die Noren nou wel goed geregeld, bij elk tankstation is er binnen in de shop een gedeelte waar je heerlijke worstjes met brood en alle koffie soorten kan krijgen. Omdat ik ook weer op te warmen sta in de shop pak ik ook even de landkaart er bij om te kijken waar ik ben en waar ik naar toe ga. Ik zie dat later op de route de E6 ophoudt en dat ik even verder moet met de boot. Leuk !! Ik rijd nog een uurtje en ik merk dat ik er niet helemaal bij ben. De concentratie wil niet meer lukken en op één of andere manier zit ik niet meer lekker op de motor. Bij het zien van het eerste de beste camping bord in Ballangen hoef ik ook niet lang na te denken dat ik voor vandaag de handoek in de ring gooi. Ik neem wederom een Hytte omdat het weer ongeveer hetzelfde blijft ...... regen dus !  Of ik het erg vond om een Hytte aan de rand van de fjord te nemen ..... nou nee hoor meneer, doe u die maar !!!  :-)  Het hutje is nix met een grote kierende deur maar het uitzicht is fenominaal. Ik merk dat ik er redelijk doorheen zit, ik ben gewoon dood moe en ga met de kippen op stok. De batterijen moeten voor morgen weer opgeladen worden als ik weer kilometers wil maken want ik heb inmiddels de weerberichten bekeken en in het zuiden is het mooi weer dus daar ga ik naar toe. Bij de receptie las ik dat om 08.00 daar vers gebakken broodjes waren dus dat is mijn steeftijd om klaar te zijn voor vertrek.

1. Sonja:
    20 juli 2013
    Ik verheug me nu al op de heerlijke broodjes worst en de koffie volgende week :-)
  2. Eric:
    20 juli 2013
    Mooie foto's. In ieder geval geen gebrek aan natuurlijk en groen... Zeg maar...water :-). Heb je nog bruinvissen gezien? Die zitten vaak in de fjorden en zwemmen met een boot mee.
    Hou vol kerel. De zon komt steeds dichter bij.
  3. André:
    23 juli 2013
    @ Sonja, komt goed schat !!
    @ Eric, Nee geen bruinvissen, zeehonden of andere beesten in het water gezien. Van locals hoor je wel dat je die geregeld ziet inderdaad. Er is daar in het noorden alleen maar water en groen ...... maar het verveelde mij geen seconde. Het is een ongeloofelijke schoonheid die ik nog nooit heb meegemaakt.