Dag 10 Ballangen naar Mo i Rana

15 juli 2013 - Mo i Rana, Noorwegen

Het begint al haast standaard te worden als ik wakker wordt want het regent weer. Ik heb vandaag de wekker gezet om 07.00 omdat ik vroeg op pad wil maar met het aanblik zakt de moed mij een beetje in mijn schoenen ...... niet alweer regen hè ! Bij de receptie van de camping haal ik twee verse broodjes en een "Go Morn", dat is een bakje yoghurt met een appart vakje ernaast met muesli die je er dan zo in kan kiepen. Best handig eigenlijk en ze zijn in diverse smaken te krijgen. De broodjes gaan als lunch pakket mee en terwijl ik de motor aan het opladen ben houdt het op met regenen en vertrek ik met de regenkleding onder het bagagenet. Voor de warmte hoef ik het niet aan te houden want hier is het weer een fractie warmer. Onderweg worrdt het even zelfs zo warm dat ik overweeg mijn trui onder mijn jas uit te trekken maar dat lijkt me alleen de goden verzoeken. Ik neem nu wel even de tijd om wat foto's te nemen en je ziet meteen dat de omgeving veel meer tot leven komt als er wat zonnestralen op komen. Onderweg zie ik zoveel mooie dingen die ik graag zou willen fotograferen maar op dat soort momenten kan je nergens je motor fatsoenlijk neer zetten zonder dat hij omvalt. Bij een aantal parkeerplekken langs de weg heb je net geen mooi uitzicht of is de begroeing zo heftig dat je geen uitzicht heb. Ik moet het maar doen met de beelden die in mijn hoofd zijn ingeprint. De dalen hier zijn groen en breed in tegenstelling tot Noordelijkere delen waar ze smaller zijn en minder groen. Je merkt dat de omgeving langzaam aan het veranderen is richting het zuiden. De E6 houdt op en ik moet een pont nemen van een half uurtje. even lekekr een stukje varen heb ik wel zin in. Op de ferry geniet ik van het mooie weer met een bak koffie en laat ik het prachtige landschap op mij inwerken. Aan de overkant gekomen ben ik één van de eersten van de boot en dat betekent dat ik vrij baan voor mij heb en dat ik heerlijk van de prachtige stuurweggetjes kan genieten. Soms lijkt het wel één groot circuit hier !!!! Na een uur is de pret weer over en stop ik om mijn regen kleding aan te trekken, wederom regent het en op een gegeven moment houdt het op met zachtjes regenen. Normaal heb ik een hekel aan tunnels omdat je je balans moeilijk kan houden door het gebrek aan de horizon en het slechte licht. Echter nu vind ik de tunnels een uitkomst want in de tunnels regent het niet en dat is toch wel even lekker. Normaal ben ik niet zo'n held met slechte wegen en dan al zeker niet met regen er bij maar nu merk ik toch dat het me maar weinig doet. De Multi slingert af en toe van de ene kant naar de andere kant van de weghelft en soms moet ik bewust om gaten in de weg heen manouvreren. Door de scheuren in de weg is het soms net of de Multi op rails rijdt ...... Als mijn tank ongeveer half leeg is merk ik dat we een hoogvlakte naderen en een natuurpark doorkruisen. Dat betekent dat er voorlopig dus geen tankstations zijn maar met een halve tank moet dat makkelijk lukken. Ik zie mijn temperatuurmeter steeds verder zakken en "LO" begint te knipperen. De motorolie van de Multi is dus onder de 40 graden en dat betekent dat de omgeving niet echt warm is. De constante sprai van het natte wegdek zorgt er ook voor dat de motor steeds verder afkoelt. Op zich niet zo'n punt maar dan gaat de motor wel meer brandstof gebruiken en dat is iets wat ik nu even even niet kan gebruiken. Ik zie dat mijn brandstofmeter aardig aan het zakken is en ik nog maar twee balkjes over heb. Een situatie waar ik eigenlijk niet in terecht wil komen. Het waait hard en het regent dus ik heb niet veel zin om mijn reserve tankje van 2 liter aan te spreken die helemaal onder mijn bagage ligt. Ik hang een beetje met 70 km/u in de slipstream van een paar Noren en aan de weg lijkt geen eind te komen. Ik verkramp helemaal omdat ik echt geen idee heb wanneer een benzine station komt. Volgens mijn navi is de volgende stad 80 km en daar heb ik geen genoeg brandstof voor dus ik moet maar hopen dat ik een benzinestation tegen kom. Eindelijk kom ik dan een benzinestation tegen waar ik mijzelf op kan warmen en uiteraard kan tanken. Pfffff...... dat was iets spannender dan ik mijzelf had beloofd !!! Na opgewarmt te zijn kan het gas er weer op richting Mo i Rana. Ik ben wat meer ontspannen nu en stop bij een rustplaats langs de wild stromende rivier waar ik al een hele tijd langs rijdt. Op die rustplek staat ook een Griekse motorrijder, ook alleen net zoals ik en we raken aan de praat. Hij is in Iraklion opgestapt en wil naar de Noordkaap en heeft net zoals ik eigenlijk geen plan. Gewoon lekker rijden en wel zien wat het wordt. Ik waarschuw hem wel voor het natuurpark waar hij door heen moet dat hij moet zorgen dat zijn tank wel vol is maar dat de verdere route richting Noord geen problemen oplevert kwa tanken. Wel grappig dat hij over het fenomeen van de groetende motorrijders begint. Motorrijders op een BMW GS groeten elkaar onderling uitbundig, ze zoenen onderweg nog net niet, maar als zij andere motorrijders tegen komen dan wordt er maar zelden gegroet. Dit was mij allang opgevalen maar wel grappig dat dit fenomeen hem ook op viel. Na een klein uurtje rijden kom ik in Mo i Rana en ik zie al meteen een bord "camping" en ga die kant op. Ik ben moe en heb het koud dus een prima moment om te stoppen. Dit is een NAF camping (Noorse ANWB)  waar je ook kamers kan huren en dat is het enige wat er nog over is. Eenmaal in de kamer merk ik dat er vloerverwaming is en de natte kleding die ik heb leg ik inclusief mijn laarzen over de hele kamer verspreid neer zodat het lekker kan drogen. In eerste instantie wilde ik naar het centrum om wat te gaan eten maar omdat het alweer regent laat ik dat idee maar varen en besluit ik vroeg naar bed te gaan met een borrel !!  Morgen eet ik wel wat extra's. Ondanks het slechte weer en de bootovertocht vandaag toch 400 km gereden !!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade