Dag 11 Mo i Rana naar Trondheim

16 juli 2013 - Trondheim, Noorwegen

Als ik op sta zijn mijn kleren en vooral mijn laarzen door de vloerverwarming lekker gedroogd. Een blik naar buiten maakt me niet echt enthousiast want als ik de deur open miezelt het maar ik merk wel dat de temperatuur aangenamer is dan gister. Wat dat aan gaat kan ik merken dat ik steeds verder naar het zuiden kom. Als ik alles oplaad twijffel ik of ik meteen mijn regenbroek aantrek, dat beetje miezel is niet bepaald spannend te noemen en mijn broek is door het impregeneren toch beter waterdicht geworden dan hij ooit was. Sonja had voor mijn vertrek jas en broek met een speciaal middel gewassen en opnieuw geimpregneerd en gestreken. Dit laatse werd aangeraden om te doen zodat de kleding nog beter waterafstotend zou worden en waarempel ..... het werkt ! Bij de receptie kijk ik nog even op de lokale PC als ik mijn sleutel af geef en zie dat de weersverwachting steeds gunstiger wordt naar mate ik naar het zuiden rijdt. Na mijn ontbijt bij een tankstation, wat hier overigens perfect geregeld is, trek ik toch maar mijn regenbrok en overschoenen aan want de lucht wordt alsmaar grijzer. Nog geen 20 km buiten Mo i Rana begint het weer te regenen en ik merk ook meteen dat die verrekte wind weer terug is ! Zou vandaag Trondheim te halen zijn denk ik ? Als ik het adres ingeef op mijn navi van de Ducati dealer in Trondheim waar ik even naar toe wil zie ik dat het een kleine 500 km is en of dat gaat lukken met het huidige weer weet ik niet. De omgeving is inmiddels redelijk zoals ik het gewend ben van Noorwegen en ik merk dat ik lang niet zoveel meer om me heen aan het kijken ben. Mijn nieuwe doel is dan ook het zuiden waar het beter weer is. In de fjorden die ik passeer zie je veelvuldig van de cirkelvormige netten waar zalm in gekweekt wordt. Je ziet ook dat er toeristische attracties gemaakt wordt van zalmkwekerijen....... altijd grappig maar ik stop er niet voor nu de gang er weer lekker in zit. Twee weken geleden had ik nooit kunnen bedenken dat ik in de regen op slechte wegen de ene camper na de andere inhaal met alle gemak. De campers rijden hier niet echt langzaam maar de snelheid waarmee ik rijdt is recht evenredig met de motivatie voor beter weer  :-) Soms kom je hele nieuwe stukken weg tegen, het is dan alleen maar een plak zwart asphalt wat zich door de heuvels slingert. Een hoop automobilisten hebben er blijkbaar moeite mee dat ze nu niet weten waar ze moeten rijden en voor mij begint het wel een circuit te lijken. Gas er op en rechts inhalen als ze links blijven plakken. De wegen slingeren hier waanzinnig mooi door de bergen en hoogvlaktes en ik rijd al een uur op met een paar andere motorrijders die dezelfde kant op gaan. Als zij voor een bezienswaardigheid stoppen ben ik weer alleen op de weg die zich zo mooi door de bergen laat slingeren. Dit is echt motorrijden, de Multi danst van de ene bocht naar de andere en de smile in mijn helm wordt steeds groter en groter. Het wegdek is inmiddels droog en ik geniet van elke meter die ik rijdt. In deze omgeving zijn veel rivieren en meren en je kan goed zien dat er onlangs nog overstromingen geweest zijn want ik zie veel weg reparaties en greppels die twee keer zo groot zijn dan k herken zelfs bepaalde vergezichten die ze in dat programma lieten zien. Jammer dat ik niet bij die mooie kleine stationnetjes kan komen ...... ik had graag wat foto's gemaakt. In Steinskjer moet ik tanken en weer wat opwarmen. Toch zijn mijn handen en voeten weer redelijk afgekoeld en zelf ben ik ook helemaal niet fris meer dus een beetje rust komt goed van pas. Na twee bakken koffie stap ik weer op, het is nog 100 km naar Trondheidm en ik heb het gevoel dat dit vandaag wel gaat lukken. Of de Ducatidealer nog open is weet ik niet zeker maar dat zie ik wel als ik daar kom. Het verkeer wordt steeds drukker, ik merk dat ik langzamerhand weer in de bewoonde wereld aangeland ben. De weg is op somige plaatsen zo slecht dat op de "snelweg" van die oranje pionnen neer gezet worden waar serieuze gaten zijn ....... nou en dat zijn serieuze gaten !!!  ik ben blij dat ik maar twee wielen heb en er gewoon omheen kan sturen. Voor Trondheim rijdt ik van de ene wegwerken naar de andere. Wat nou een nette overgang van asphalt naar de werkzaamheden ..... gewoon een drempel van 20 cm hoog en daarna grote ronde stenen waar je overheen glibbert. Nu ben ik diegene die het verkeer ophoudt met mijn stapvoets tempo maar ik vnd het prima ..... ik moet een soort van overeind blijven. De Multi zag er allang niet meer blinkend uit maar na de weg werkzaamheden is hij nu ook egaal grijs geworden !! In Trondheim rijdt ik naar de dealer en zie ik dat hij dicht is ..... helaas, morgen om 10.00 is hij weer open en zal ik wel eens kijken of ik daar zin in heb. Het centrum van Trondheim is mooi, veel oude huizen, grote gebouwen en fabrieken. Ik probeer bij de plaatselijke Mac waar ze WiFi hebben nog contact te krijgen maar wat ik al eerder gemerkt heb is dat het kansloos is om een WiFi verbinding te krijgen bij dit soort bedrijven. Ze adverteren er mee dat ze het hebben maar er gebruik van maken is mij nog nooit gelukt. Vanuit het centrum rijdt ik richting haven. Havens trekken mij toch sowieso altijd wel en vaak vind je daar nog mooie autentieke dingen. Ik parkeer mijn motor voor het station en loop naar de haven waar prachtig gerestaureerde pakhuizen staan aan de oude haven. Hier liggen nog de motorzeilschepen die ze gebruikten langs de Hurtigroute om de vis van noord naar zuid te transporteren..... echt een plaatje. Als ik wat foto's heb gemaakt zie ik tussen de haven en het station een hotel..... meer een soort bunker eigenlijk maar ik loop naar binnen om te vragen of ze nog een kamer hebben voor eem schappelijke prijs. Prijs was okee en ik loop naar boven om wat spul neer te leggen op de kamer ....... is het toch een mooie kamer !!!  met uitzicht op de haven ! Als ik de motor af laad begint het ..... weer te regenen !! goeie timing dacht ik zo. In de avond loop ik nog even de stad in om even wat lichamelijke oeffening te krijgen, toch weer 500 km in het zadel gezeten en dan is het wel lekker om een stukje te wandelen. Bij een Engelse pub drink ik een veel te duur biertje maar die smaakt o-zo-lekkâhh. Morgen ochtend sta ik relatief laat op, ik ga naar die dealer toe die om 10.00 open gaat dus ik heb alle tijd.

1. JD:
    24 juli 2013
    Hej Dré,

Jammer van al het regenachtige weer. Neemt niet weg dat de omgeving natuurlijk fenomenaal is. Inmiddels zijn wij ook in Sverige!
    Inderdaad, het weer in het zuiden is een stuk beter. Wij hebben fantastisch warm weer! Morgen lekker enduro rijden.